Användarvillkor

Det här är Trafikos användarvillkor. Hur vi hanterar data och personuppgifter kan du hitta i vår Cookie och integritetspolicy.

Trafiko.se är en tjänst som ägs och drivs av Trafiko AB: org. nr 559069-5408, Kungsgatan 64, 111 22 Stockholm. Villkoren gäller för dig som registrerat dig som användare av någon av tjänsterna, bokat utbildning eller köpt en vara på Trafiko.se.

Innehåll

  • 1. Tjänsten
  • 2. Användarkonto
  • 3. Priser och betalning
  • 4. Leverans
  • 5. Ångerrätt och retur
  • 6. Återbetalning
  • 7. Ej uthämtat paket
  • 8. Reklamation av vara
  • 9. Klara-provet-garanti
  • 10. Ansvar
  • 11. Insamling av data
  • 12. Immateriella rättigheter
  • 13. Villkor för bokning och genomförande av kurser
  • 14. Villkor för bokning och genomförande körlektioner

1. Tjänsten

Med “Tjänsten” avses Trafikos digitala utbildningstjänst inklusive all funktionalitet och allt innehåll (innefattande all text, alla bilder, filmer samt bakomliggande data) som Trafiko tillgängliggör genom Tjänsten på webbplatser och i applikationer. Delar av tjänsten är gratis, dessa kallas för “Gratistjänsten”. Andra delar av tjänsten måste du betala för att kunna använda. De delar av Tjänsten som kan nås först efter genomförd betalning kallas “Betaltjänsten”.

1.1 Ändringar i Tjänsten

Trafiko AB förbehåller sig rätten att när som helst fritt uppdatera och ändra Tjänsten, vilket innebär att exempelvis Tjänstens innehåll, funktionalitet och struktur kan komma att förändras över tid.

2. Användarkonto

Vid lyckad registrering på Trafiko.se skapas ett användarkonto. När du registrerar ett användarkonto innebär det att du accepterar användarvillkoren.

2.1 Användare under 18 år

Om du som användare är under 18 år måste både du och din vårdnadshavare godkänna användarvillkoren. Genom att godkänna dessa villkor (som användare under 18) bekräftar du att du har vårdnadshavares samtycke att ingå i avtal med Trafiko AB.

2.2 Användning av användarkonto

Ett användarkonto är personligt och du får ej dela användarkontot med någon annan. Detta innebär att du exempelvis inte får dela dina inloggningsuppgifter eller låta någon annan person logga in på ditt personliga konto.

2.3 Vid missbruk av användarkonto

Om Trafiko AB misstänker att användarkontot använts av annan än registrerad användare eller på annat sätt stridit mot användarvillkoren har Trafiko AB rätt att med omedelbar verkan permanent stänga av användarkontot utan återbetalningsskyldighet.

Om missbruket av användarkontot anses grovt kan användaren bli skyldig att ersätta Trafiko AB för den förlust som användaren förorsakat.

2.4 Koder och andra förbetalda erbjudanden

Med “Koder” avses koder, förbetalda erbjudanden, presentkort och andra liknande erbjudande som ger tillgång till Betaltjänsten. Koder kan från tid till annan komma att tillhandahållas eller säljas av eller på uppdrag av Trafiko. Om du använder en Kod för att få tillgång till Betaltjänsten kan särskilda villkor gälla för koden som du kan komma att uppmärksammas om. Genom att aktivera koden samtycker du till att följa sådana villkor, vilka kommer att anses utgöra en del av Avtalet mellan dig och Trafiko AB.

3. Priser och betalning

Priser som anges på Trafiko.se och i våra applikationer anges i svenska kronor inklusive moms. Vi följer Skatteverkets tabell för momssatser.

Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering. Priset som var aktuellt vid beställningstillfälle är det pris som gäller.

Trafiko AB använder sig av Stripe som är en tredjeparts betallösning som gör det möjligt att ta emot betalningar via fakturabetalning, delbetalning, direktbetalning och kortbetalning. Instruktioner för betalning med dessa betalmetoder ges vid beställning. Stripe är ett säkert och internationellt betalsystem som följer strikta säkerhetskrav.

Trafiko AB använder sig även av Swish för att kunna erbjuda betalning via mobilen. Instruktioner för betalning med Swish ges vid beställning.

4. Leverans

4.1 Leverans av tjänst

Vid beställning på Trafiko.se får du tillgång till Betaltjänsten direkt efter slutförd beställning. Om du av någon anledning ej fått åtkomst till Betaltjänsten efter slutförd beställning, vänligen kontakta vår kundsupport direkt så hjälper vi dig att åtgärda detta.

4.2 Leverans av varor

Kostnaden för din leverans och leveranstid anges i kassan vid beställning. Vi gör vårt bästa för att leverera din beställning så fort som möjligt, men ibland kan förseningar uppstå. Vi garanterar därför inte beställningen till en specifik dag och reserverar oss för förseningar.

5. Ångerrätt och retur

5.1 Ångerrätt av Betaltjänst

Trafiko AB lämnar 14 dagars ångerrätt på alla köp enligt gällande lag. Ångerrätt gäller ej om användandet av tjänsten påbörjats.

5.2 Ångerrätt och retur av vara

Vid köp av fysisk vara har du som kund alltid 14 dagars ångerrätt räknat från att du mottagit beställningen enligt gällande lag. Om du vill åberopa din ångerrätt ska du meddela oss om detta inom 14 dagar från att du mottagit beställningen och utan dröjsmål skicka tillbaka varan till oss.

Det går endast att returnera oanvänd vara. Vid retur av oanvänd vara återbetalas hela beloppet. Du betalar själv för fraktkostnaden för returen.

Returadress:StjärnDistribution AB, Hästskovägen 12813 33 HOFORS

6. Återbetalning

Återbetalning av varor sker normalt inom några arbetsdagar från att vi erhållit den returnerade varan. Återbetalning av tjänster sker normalt inom några arbetsdagar från att vi bekräftat den ångrade tjänsten.

Återbetalning kommer att ske via den betalmetod du valt vid beställning.

7. Ej uthämtat paket

För ej uthämtade brev eller paket förbehåller sig Trafiko AB rätten att debitera dig för våra kostnader för frakt, returfrakt, administration och hantering, för närvarande 149 kr. Ej uthämtade paket omfattas ej av ångerrätten.

8. Reklamation av vara

När du som kund tar emot din beställning ska du omgående kontrollera att emballaget är helt och att innehållet är helt och fungerande. Reklamation sker via vårt kontaktformulär på trafiko.se eller via mail till hej@trafiko.se. Bifoga information om när felet upptäcktes samt en utförlig beskrivning av felet. Trafiko AB förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp. Reklamation ska göras inom skälig tid efter det att felet att upptäcktes.

9. Klara-provet-garanti

Klara-provet-garanti ingår i vissa produkter från Trafiko AB. Garantin innebär att du har tillgång till de tjänster som ingår i produktpaketet tills du har fått godkänt på Trafikverkets kunskapsprov.

När ditt användarkonto aktiveras via produkt med klara-provet-garanti får du tillgång till tjänsterna i 24 månader. Om du inte fått godkänt på kunskapsprovet inom denna period kan du kontakta oss via kontaktforumläret på Trafiko.se eller via mail på hej@trafiko.se för att få ytterligare 12 månaders tillgång. Detta kan upprepas om användaren fortfarande inte fått godkänt på kunskapsprovet inom denna 24-månadersperiod. Efter totalt 36 månader förbehåller Trafiko AB rätten att inte förlänga tillgången till tjänsterna i paketet.

10. Ansvar

Trafiko AB strävar efter att erhålla så bra användarupplevelse som möjligt men då tjänsten är teknisk garanteras ej att tjänsten är helt fri från tekniska fel och buggar. Om du som användare rapporterar tekniska fel eller buggar strävar Trafiko AB att lösa dessa problem snarast efter resurser och möjligheter. Trafiko AB åtar sig rätten att avgöra om ersättning ska betalas ut till följd av tekniska problem eller buggar. Genom att godkänna användarvillkoren bekräftar du att du förstår att det kan uppstå buggar och tekniska fel i tjänsten vilket ej Trafiko AB tar ansvar för.

11. Insamling av data

11.1 Användning av Cookies

Trafiko AB kan använda så kallade cookie-filer, som sparas på den enhet du använder (mobil, surfplatta eller dator), för att förbättra tjänsten och användarvänligheten. Dessa kan även användas för att samla in statistik om hur tjänsten används och för riktad marknadsföring.

Du kan läsa mer om detta i vår Cookie och integritetspolicy.

11.2. Web beacons

Trafiko AB kan använda web beacons för att samla statistik om hur tjänsten används och för riktad marknadsföring.

Du kan läsa mer om detta i vår Cookie och integritetspolicy.

12. Immateriella rättigheter

Allt material som tillhandahålls av Trafiko AB får ej analyseras, ändras, kopieras, delas med andra, tryckas, publiceras eller på något annat sätt distribueras eller reproduceras utan skriftligt tillstånd av Trafiko AB.

13. Villkor för bokning och genomförande av kurser

13.1 Rapportering av kurser

Trafiko AB är certifierad utbildare av Transportstyrelsen för att tillhandahålla handledarutbildningen (även kallad introduktionsutbildning) och riskutbildning del 1 (även kallad riskettan) för personbil. Efter att du deltagit i handledarutbildningen och riskutbildning del 1 hos oss rapporterar vi ditt deltagande inom 1 - 3 arbetsdagar till Transportstyrelsen, vanligtvis inom 24 timmar (vardagar).\  \ Trafiko AB följer Transportstyrelsens regler och lagar kring handledarutbildningen och riskutbildningen del 1.\  \ För att tillhandahålla riskutbildning del två (även kallad risktvåan) samarbetar Trafiko AB med halkbanor som är certifierade av Transportstyrelsen. Vid riskutbildning del två ansvarar halkbanan för rapporteringen av ditt deltagande. Halkbanorna rapporterar ditt deltagande inom 1 - 3 arbetsdagar till Transportstyrelsen, vanligtvis inom 24 timmar (vardagar).

13.2 Kursspecifik information

Kurspecifik information (priser, tider, adress till lokal och liknande information) kan variera beroende på var geografiskt och vid vilken tidpunkt kursen genomförs. Denna information presenteras för respektive specifik kurs på Trafiko.se. Tidpunkt för kursstart är preliminärt angivna i Trafikos kursutbud.

13.3 Bekräftelse

Efter anmälan, och om det finns plats på kursen, får du en bekräftelse via e-post och/eller textmeddelande till angivet mobilnummer. I bekräftelsen finns den kursspecifika informationen som beskrivits ovan. När du har fått bekräftelsen har bindande avtal om kurs ingåtts och i samband med detta börjar ångerrätten enligt nedan att löpa.

13.4 Kursavgift och betalning

Kursavgiften för respektive kurs finns angiven i kursutbudet på Trafiko.se och i bekräftelsen. Betalning av kursen måste ske vid bokningstillfälle. Om ej godkänd betalning är genomförd innan kursstart har kursledaren rätt att avvisa personen i fråga från att delta i kursen.

Köp av kurs är giltigt i ett år från och med inköpsdatum. Inom giltighetstiden kan outnyttjad kurs återbetalas vid begäran. Hela beloppet för outnyttjade kurs betalas tillbaka, vi tar inte ut någon avgift. Har du inte förbrukat eller begärt återbetalning av kurs inom 12 månader från inköpsdagen förfaller tjänsten och du kan inte längre tillgodose dig denna varken i tid eller pengar.

13.5 Krav på dig som deltagare av kurs

Vid anmälan till en kurs via Trafiko ansvarar deltagaren av kursen för att uppfylla de krav som ställs på dig som deltagare. Dessa krav baseras på Transportstyrelsen regler och lagar för förarutbildning. Om ett eller flera av kraven ej är uppfyllda kan deltagaren nekas tillträde till kursen. För att uppnå godkänt på ett kursmoment krävs även att alla krav för respektive kurs uppfylls. Ansvarig kursledare har rätt att bedöma om deltagare uppnått kursens krav. Kursavgiften debiteras även om deltagaren nekas tillträde eller ej blir godkänd på kursen.

Krav

  • Deltagaren måste komma i tid till kursstart.
  • Deltagaren måste aktivt delta i kursen.
  • Deltagaren måste vara närvarande vid hela kurstillfället.
  • Deltagaren måste legitimera sig med godkänd ID-handling vid kurstillfälle.
  • Deltagaren måste behärska och förstå det språk som kursen hålls på.
  • Vid risktvåan (halkbana) måste deltagaren kunna manövrera en bil självständigt.

13.6 Inställd kurs eller ändrade tider

Vi förbehåller oss rätten att ställa in en kurs vid sjukdom eller annan orsak som gör att vi ej har möjlighet att hålla kursen. Om vi tvingas ställa in en kurs före kursstart har du alltid rätt att återfå hela kursavgiften som du har betalt. Detsamma gäller om vi tvingas ändra tidpunkterna för kurstillfällena på ett sätt som medför att du inte kan delta på kursen. Trafiko förbehåller sig rätten att göra nödvändiga ändringar som t.ex. byta ledare eller lokal samt ställa in en kurs som får för få anmälda kursdeltagare.

13.7 Avbokning och återbetalning av kursanmälan

Anmälan till en kurs är bindande. Vid anmälan till kurs gäller fri avbokning med full återbetalning. Avbokning måste ske senast 72 timmar innan kursstart för riskutbildning del 2 (med undantag för specifika halkbanor där avbokning måste ske tidigare) och senast 24 timmar innan kursstart för handledarkurs samt riskutbildning del 1. Vid sen avbokning debiteras hela kursavgiften. Avbokning ska ske via din bokningssida. Länk till din bokningssida hittar du i din bokningsbekräftelse. Bokningsbekräftelse skickas via sms och email vid bokningstillfälle.

Vid sjukdom gäller fri avbokning med full återbetalning fram till kursstart mot uppvisande av giltigt sjukintyg. Sjukintyget ska vara ifyllt av läkare samt styrkt med läkarens namn, kontaktuppgifter samt arbetsplats. Intyget ska innehålla datum samt diagnos som styrker att du, på grund av sjukdom, inte kunnat genomföra din bokade kurs för aktuellt datum. Intyget ska skickas till hej@trafiko.se inom 7 dagar från det datum du som deltagare uteblev från aktuell kurs.

14. Villkor för bokning och genomförande körlektioner

14.1 Information om körlektioner

Information angående körlektioner (priser, tider, adress till upphämtningsplats och liknande information) kan variera beroende på var geografiskt och vid vilken tidpunkt lektionen genomförs. Denna information presenteras för respektive specifik körlektion på Trafiko.se.

14.2 Bekräftelse

När du bokat en körlektion får du en bekräftelse via e-post och/eller textmeddelande till angivet mobilnummer. I bekräftelsen finns den specifika information till körlektionen som beskrivits ovan.

14.3 Avgift för körlektion och betalning

Körlektionsavgiften för respektive körlektion finns angiven i lektionsutbudet på Trafiko.se och i bekräftelsen. Betalning av körlektionen måste ske vid påfyllning av saldo. Om ej godkänd betalning är genomförd innan körlektionen startar har trafikläraren rätt att avvisa personen i fråga från att delta i körlektionen.

Köp av körlektion är giltigt i ett år från och med inköpsdatum. Inom giltighetstiden kan outnyttjade körlektioner återbetalas vid begäran. Hela beloppet för outnyttjade körlektioner betalas tillbaka, vi tar inte ut någon avgift. Har du inte förbrukat eller begärt återbetalning av körlektion inom 12 månader från inköpsdagen förfaller tjänsten och du kan inte längre tillgodose dig denna varken i tid eller pengar.

14.4 Inställd körlektion eller ändrade tider

Vi förbehåller oss rätten att ställa in en körlektion vid sjukdom eller annan orsak som gör att vi ej har möjlighet att hålla lektionen. Om vi tvingas ställa in en körlektionen före lektionen startar har du alltid rätt att återfå hela lektionsavgiften som du har betalt. Detsamma gäller om vi tvingas ändra tidpunkterna för körlektionerna på ett sätt som medför att du inte kan delta på lektionen.

14.5 Avbokning och återbetalning av anmälan till körlektioner

Anmälan till en körlektion är bindande. Vid anmälan till körlektion gäller fri avbokning med full återbetalning. Avbokning måste ske senast 24 timmar innan körlektionen startar. Vid sen avbokning debiteras hela avgiften för körlektionen. Avbokning ska ske via din bokningssida. Länk till din bokningssida hittar du i din bokningsbekräftelse. Bokningsbekräftelse skickas via sms och email vid bokningstillfälle.

Vid sjukdom gäller fri avbokning med full återbetalning fram till start av körlektion mot uppvisande av giltigt sjukintyg. Sjukintyget ska vara ifyllt av läkare samt styrkt med läkarens namn, kontaktuppgifter samt arbetsplats. Intyget ska innehålla datum samt diagnos som styrker att du, på grund av sjukdom, inte kunnat genomföra din bokade körlektion för aktuellt datum. Intyget ska skickas till hej@trafiko.se inom 7 dagar från det datum du som deltagare uteblev från aktuell körlektion.

Kontakta oss

Trafiko AB (559069-5408)

E-post: hej@trafiko.se för frågor som berör Trafiko.

Telefon: 020 - 160 46 26

Postadress till huvudkontor: Kungsgatan 64, 111 22 Stockholm

Trafiko

Här finns vi:

Apple App Store LinkGoogle Play Store Link