Stoppsträcka
Stoppsträckan är den sträcka bilen färdas från det att du upptäckt faran, tills bilen står stilla. Man brukar dela upp stoppsträckan i två delar, reaktionssträcka och bromssträcka. Stoppsträcka = reaktionssträcka + bromssträcka.
Reaktionssträcka
Reaktionssträckan är den sträcka bilen färdas från det att du upptäckt faran, tills du börjar bromsa. Det är två faktorer som påverkar reaktionssträckan:
Reaktionstid
Vanligtvis har människan en reaktionstid på 1 sekund, men det finns flera faktorer som påverkar reaktionstiden. Din reaktionstid blir kortare om du är en erfaren förare eller om du är handlingsberedd. Du har som kortast reaktionstid om du är bromsberedd, det vill säga att du håller foten över bromspedalen och är beredd på att bromsa. Alkohol, droger och trötthet kan däremot förlänga din reaktionstid.
Hastighet
Reaktionssträckan förändras proportionellt mot hastigheten:
2 gånger så hög hastighet => 2 gånger så lång reaktionssträcka
4 gånger så hög hastighet => 4 gånger så lång reaktionssträcka
Förenklad metod för att räkna ut den ungefärliga reaktionssträckan:
Stryk 0:an i hastigheten och multiplicera sedan med 3.
Exempel:
50 km/h: 5 x 3 => 15 meter
70 km/h: 7 x 3 => 21 meter
Tabell med denna metod:
Km/h => Reaktionssträcka (meter)
30 => 9
50 => 15
60 => 18
70 => 21
90 => 27
110 => 33
Bromssträcka
Bromssträckan är den sträckan från det att du börjat bromsa, tills bilen står stilla.
Faktorer som påverkar bromssträckan:
- Väglag: Det bästa väglaget, där bromssträckan är kortast, är torr asfalt. Om det däremot är halt väglag, som till exempel is på vägen, blir bromssträckan längre.
- Däckens grepp: Om däcken är slitna får de sämre grepp och bromssträckan blir längre.
- Bromsarna: Typ av bromsar och deras skick påverkar bromssträckan. Det flesta bilar har så kallade ABS-bromsar vilket förkortar bromssträckan på de flesta underlag.
- Vikt: Ju mer last eller ju mer bilen väger, desto längre blir bromssträckan.
- Lutning: Om vägen lutar uppåt blir bromssträckan kortare och vid nedförslutning blir den längre.
- Hastighet: Ju högre hastighet du har, desto längre blir bromssträckan. Bromssträckan ökar kvadratiskt mot hastigheten:
2 gånger så hög hastighet => 4 gånger så lång bromssträcka
3 gånger så hög hastighet => 9 gånger så lång bromssträcka
Förenklad metod för att räkna ut den ungefärliga bromssträckan:
Ta bort 0:an från hastigheten. Multiplicera talet med sig själv och multiplicera sedan med 0,4. Denna formel räknar med att bilen har bra bromsar, bra däck och torr asfalt som underlag.
Exempel:
30 km/h: 3 x 3 x 0,4 => 3,6 meter
50 km/h: 5 x 5 x 0,4 => 10 meter
Tabell med denna metod:
Km/h => Bromssträcka (meter)
30 => 3,6
50 => 10
60 => 14,4
70 => 19,6
90 => 32,4
110 => 48,4
Räkna ut stoppsträcka
För att räkna ut stoppsträckan räknar du först ut reaktionssträckan och bromssträckan, sedan adderar du båda.
Exempel med 50 km/h:
Reaktionssträcka + Bromssträcka = Stoppsträcka
(5 x 3) + (5 x 5 x 0,4) = 15 + 10 = 25 meter
Tabell för stoppsträcka:
Km/h => Stoppsträcka (meter)
30 => 12,6
50 => 25
60 => 32,4
70 => 40,6
90 => 59,4
110 => 81,4
Från km/h (kilometer per timme) till m/s (meter per sekund)
Ibland kan du behöva göra om km/h till m/s för att beräkna hur långt bilen färdas under ett antal sekunder. Om du exempelvis blundar till i en sekund eller sträcker dig efter mobilen i två sekunder, hur långt färdas bilen på denna tid? Om du exempelvis färdas i 15 m/s och du sträcker dig efter mobilen i två sekunder så färdas du 30 meter (2 * 15 = 30) på denna tid.
Förenklad beräkning
När du ska göra om km/h till m/s kan du göra en uppskattning eftersom en exakt beräkning kan vara svårt utan miniräknare.
Börja med att stryka nollan i km/h och multiplicera sedan med 3. Exempel där du gör om 30 km/h till m/s:
1. Stryk nollan i km/h: 30 => 3
2. Multiplicera med 3: 3 * 3 = 9
Med uppskattningen kan du därför säga att 30 km/h är ungefär 9 m/s.
Exakt beräkning
För att beräkna exakt så dividerar du km/h med 3,6. Exempel där du gör om 30 km/h till m/s:
30/3,6 = 8,33333…
Med uträkningen kan du därför säga att 30 km/h är exakt 8,333 m/s.