Överblick och tips

Det sista steget för att du ska få ditt körkort är förarprovet. Förarprovet är uppdelat i två delar, ett teoriprov som även kallas för kunskapsprov och ett körprov. I denna del kommer vi att ge en överblick av körprovet och tips som du ska tänka på. I nästa del går vi igenom mer detaljerat allt du behöver veta om körprovet och hur det går till.



Innehåll

Korta fakta om körprovet

Tips inför körprovet


Korta fakta om körprovet

Pris: 800 kr i provavgift (1 040 kr på helger och efter 18:00 på vardagar). Om du genomför provet genom en trafikskola använder du trafikskolans bil. Om du istället gör körprovet som privatist kostar det också 400 kr att låna trafikverkets bil under körprovet.


Tid: Körprovet varar i minst 25 minuter, vanligtvis runt 30 minuter.


Bokning: På Trafikverkets hemsida bokar du provet (länk). Du bokar teoriprovet (kunskapsprovet) och körprovet samtidigt. Teoriprovet görs alltid först och måste vara godkänt innan du får göra körprovet. När du har fått godkänt på teoriprovet har du fyra månader på dig att få godkänt på körprovet. Får du inte godkänt på körprovet inom fyra månader måste du göra om teoriprovet.


Förtur: När du bokar prov hos Trafikverket har du förtur till två teoriprov och två körprov. Får du underkänt mer än två gånger på teoriprovet eller körprovet blir det längre väntetid till respektive prov. Se därför till att du är väl förberedd och inte bara åker dit och chansar. 


Godkända riskutbildningar: Innan du får göra förarprovet måste du ha gjort och fått godkänt på både riskettan och risktvåan.


Giltigt ID: För att få göra körprovet måste du ha med dig godkänd ID-handling (exempelvis giltig legitimation eller pass).




Tips inför körprovet


Boka provet i god tid: Det kan var väldigt fullbokat och svårt att få en tid. Boka därför provet i god tid innan och lägg upp en plan för din körning och teori.


Kom förberedd: Chansa inte! Se till att du kan alla moment som behövs inför körprovet (alla moment finns i nästa del), allt ifrån att starta bilen i lutning till vänstersväng på landsväg. Om du chansar kan det bli många dyra provavgifter och efter två underkända prov blir det mycket svårare att få tid för ett nytt prov.


Värm upp innan: Övningskör till lokalen där du ska ta körprovet med din handledare eller ta en körlektion innan så att du är uppvärmd när du väl ska köra upp.


Övningskör och lär känna området du ska köra upp i: Övningskör i områden runt omkring Trafikverkets kontor där du ska köra upp. På så sätt har du tränat på de vägar som du kommer att köra på under körprovet. Eftersom du i nästa del får reda på alla moment så kan du undersöka var exempelvis närmaste landsväg, motorväg och cirkulationsplats ligger.



Kör upp i en bilmodell som du är van vid: Körningen blir lättare om du kör i en bilmodell som du är van vid. I olika modeller kan exempelvis gasen vara olika känslig, reglage kan sitta på andra ställen och det kan kännas annorlunda att köra dem. Antingen kan du låna trafikskolans bil som du övningskört i eller så kan du hyra bil av Trafikverket. På Trafikverkets hemsida hittar du vilka modeller som varje körprovskontor använder (länk).


Kör avslappnat, som vanligt: Försök att köra som vanligt när du kör, du behöver inte ändra din körning inför provet. Försök även att vara avslappnad, är du förberedd kommer det att gå bra!


Haka inte upp dig på mindre fel: Det är helt okej att göra mindre fel under körningen. Om du gör någon mindre miss eller något fel så tänk inte mer på det utan fortsätt kör som vanligt. Inspektören kommer göra en helhetsbedömning om du är tillräckligt trafiksäker för att köra själv, inte om du gjort varenda övning helt perfekt.


Ha uppmärksamhet runtomkring bilen (speglar): Ha uppmärksamhet på vad som händer runtomkring bilen. När du exempelvis ska byta körfält:

  1. Kontrollera trafiken bakom (innerspegeln/backspegeln).
  2. Titta bakåt/åt sidan med yttre sidospeglarna.
  3. Titta över axeln (döda vinkeln).
  4. Ge tecken.

Kom ihåg denna rutin!


Ha avstånd till fordon och planera din körning: Det är viktigt att du håller tillräckligt avstånd till fordon framför dig och planerar din körning. Med planering innebär det att du ska försöka ligga steget före. Om du vet att du exempelvis ska svänga höger i en korsning eller i en cirkulationsplats längre fram, fundera på hur du redan nu kan förbereda dig inför den svängen. För att göra detta behöver du hålla blicken högt för att veta vad som kommer längre fram.


Är något otydligt under körprovet, fråga! Tycker du att något är otydligt eller om du inte riktigt förstår en instruktion, var inte rädd för att fråga inspektören. Om du exempelvis inte vet hur du öppnar motorhuven på den bilmodell du kör upp i är det bara att fråga.