Hjul & däck

Wiki Article Image

Sommardäck

Sommardäck är tillverkade för att få bäst grepp på betong- och asfaltsvägar. Gummit som de är gjorda av blir hårdare vid kallare temperaturer, vilket gör att de får sämre grepp på vinterväglag. Mönstret på sommardäck är konstruerade för att leda bort vatten och undvika vattenplaning. Mönsterdjupet på nytillverkade sommardäck är 8 - 9 mm. När däcken slits minskar mönsterdjupet vilket leder till att köregenskaperna försämras och risken för vattenplaning ökar. Det minsta tillåtna mönsterdjupet på sommardäck är 1,6 mm.

Vinterdäck

Det finns två typer av vinterdäck; dubbdäck och friktionsdäck. Vinterdäck ska vara dubbade eller märkta med en alptopp, snöflinga, bokstäverna “POR” eller bokstäverna “M&S”.

Vinterdäckslagen

Vid vinterväglag mellan 1:a december och 31:a mars måste vinterdäck användas. Däcken måste ha minst 3 mm mönsterdjup.

Friktionsdäck

Friktionsdäck är vinterdäck utan dubbar. Friktionsdäck har bra grepp på snö men fungerar något sämre på is. Fördelen med friktionsdäck är att de inte sliter lika mycket på vägarna som dubbdäck.

Dubbdäck

Fördelen med dubbdäck är att de har bättre grepp på is och hårdpackad snö. Nackdelen är att däcken har sämre väggrepp och längre bromssträcka på torra asfaltsvägar.

Regler för dubbdäck

  • Inom vissa områden råder dubbdäcksförbud.

Wiki Article Image

  • Under perioden 16:e april – 30:e september är det dubbdäcksförbud. Undantag: Dubbdäck får användas under denna period om det förväntas, eller är, vinterväglag.
  • Om du använder dubbdäck måste alla fyra däcken vara dubbdäck. Det är förbjudet att använda dubbdäck endast på några av däcken.
  • Har din bil dubbdäck måste även släpvagnen ha dubbdäck när det är vinterväglag.

Reservhjul (nödhjul)

När du köper en bil är den utrustad med ett reservhjul. Skulle du få punktering när du är ute och kör kan du byta till detta hjul. Reservhjulet kan vara likadant som de andra hjulen eller så kan det vara ett nödhjul. Nödhjulet får endast köras i en viss hastighet och en viss sträcka. Vanligtvis inte fortare än 80 km/h och inte längre än åtta mil. Information om detta hittar du i instruktionsboken.

Eftersom körning med nödhjul är begränsat till en viss hastighet är det viktigt att du väljer vägar som är lämpliga vid lägre hastigheter. Undvik motorväg och motortrafikled och välj istället exempelvis en landsväg med vägren.

Slitage och mönsterdjup

Eftersom slitna däck leder till sämre köregenskaper och ökad risk för vattenplaning ska du med jämna mellanrum kontrollera mönsterdjupet. Till din hjälp finns det slitagevarnare på däcken som visar när mönsterdjupet börjar bli för lågt. Däcken slits naturligt när de används, men det finns flera saker du kan göra för att de ska hålla längre:

  • Lufttryck: Rätt lufttryck är viktigt för att minska slitaget. Vilket lufttryck däcken ska ha hittar du i bilens instruktionsbok. Kontrollera lufttrycket med jämna mellanrum. Vissa bilar är utrustade med TPMS, Tire Pressure Monitoring System, som med hjälp av sensorer i hjulen registrerar däckens lufttryck och temperatur. Är trycket för lågt i ett av däcken tänds en lampa på instrumentpanelen. Från november 2014 är det krav på TPMS på alla nya bilar.
  • Hjulinställning: Om bilen drar snett när du kör på raksträckor kan det bero på fel hjulinställning. Med fel hjulinställning slits framdäckens kanter mycket fortare. Om detta sker ska du låta en verkstad åtgärda problemet.

Wiki Article Image

  • Balansering: Om hjulen är felaktigt balanserade blir det ofta ett fläckvis slitage på dem. Felaktigt balanserade framhjul leder ofta till ”rattfrossa”, det vill säga skakningar i ratten.
  • Undvik kraftiga inbromsningar och accelerationer.
  • Kör lugnt i kurvor.

Däckbyte

Om du endast byter däck på några av hjulen är det viktigt att du byter båda framdäcken eller båda bakhjulen samtidigt. Däck på samma axel ska ha samma mönsterdjup. Det är viktigt att bakdäcken har bäst grepp för att undvika bakvagnssladd. Om du har köpt två nya däck ska de därför monteras på bakaxeln.

För att vara helt säker på att inget hjul lossnar efter ett hjulbyte ska du efterspänna bultarna. Detta ska du göra när du kört fem till tio mil med de nya hjulen.