Halt väglag förekommer under alla tider på året, men risken är störst under vinterhalvåret. Den största trafikfaran uppstår när en förare kommer in på halt väglag utan att vara förberedd. När det är minus tio grader och det ligger tjock snö på marken kör många med stor försiktighet eftersom de vet att det är halt väglag. Om det istället är runt noll grader kan en fuktig väg snabbt frysa till is utan att man märker det.
Vinterväglag
Vår- och höstväglag
Sommarväglag
Sommaren är den årstid då det är som bäst väggrepp, men även då kan det förekomma situationer med dåligt väggrepp.
När det börjar regna efter en lång period av varmt och torrt väder ökar risken för halka. Vattnet löser upp smuts och oljerester som bildar en hal sörja på vägen. När det regnat ett tag sköljs denna sörja bort.
Under riktigt varma sommardagar kan en nyasfalterad väg bli så varm att tjära tränger upp till ytan och gör den hal.
Tips vid halkkörning
Start på halt väglag
När du startar på halt väglag börjar hjulen lätt slira. Lyckas du inte starta på 1:ans växel, försök att starta på 2:ans växel. Hjulen slirar lättare på låg växel. Lyckas du fortfarande inte köra igång, backa lite innan du försöker igen eftersom däcken då ofta får bättre fäste.
Hastigheten
Vid högre hastigheter ökar risken att du råkar ut för situationer du inte klarar av, oavsett hur skicklig förare du är. Anpassa alltid din hastighet efter väglaget och tänk på att väggreppet kan vara dåligt trots att det inte ser så ut.
Att bromsa – utan ABS
Utan ABS-bromsar låser sig hjulen helt vid hård inbromsning och du förlorar möjligheten att styra. Om du måste väja för ett hinder måste du därför släppa på bromsen och styra undan, innan du kan bromsa igen.
Att bromsa – med ABS
Med ABS-bromsar kan du bromsa med full kraft och styra samtidigt eftersom hjulen inte låser sig. ABS-systemet hjälper dig att behålla väggreppet, men det finns fortfarande risk för sladd.
Vattenplaning
Vid regn kan det samlas vatten på vägbanan och det finns risk för vattenplaning. Vattenplaning uppstår om ett däck inte lyckas leda undan allt vatten under däcket. Bilen lyfts upp på vattenytan, planar och det blir omöjligt att styra.
Faktorer som ökar risken för vattenplaning: